Detailhandel: recordgroei in 2020, krimp in december

15-2-2021 Arnhem binnenstad

In 2020 heeft de detailhandel 5,9% meer omgezet dan in 2019. Dat is de op een na hoogste groei in deze eeuw.

Door de maatregelen tegen de verspreiding van corona zijn de verschillen binnen de detailhandel echter bijzonder groot. De foodsector zette 6,9% meer om, terwijl de omzet van de non-foodsector nagenoeg hetzelfde bleef. Daarnaast is in 2020 online 43,5% meer omgezet. Het jaar eindigde in mineur. In december 2020 leed de detailhandel een omzetverlies van 3,1%. Met de strenge lockdown moesten veel non-foodwinkels hun deuren sluiten. Hierdoor heeft de detailhandel in december 3,1% minder omgezet dan in december 2019. De omzet van de non-foodsector kromp met 22,6%, terwijl de omzet van de foodwinkels met 9,3% groeide. Daarnaast is in december online 58,3% meer omgezet. De sluiting medio december 2020 kwam hard aan voor veel non-foodwinkels. De omzet van de winkels in schoenen en lederwaren en de kledingwinkels kromp in december met respectievelijk 46,7% en 45,3%. Ook winkels in recreatie-artikelen, winkels in consumentenelektronica en witgoed en winkels in meubels en woninginrichting hadden te maken met een aanzienlijk omzetverlies. De omzet van winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren bleef nagenoeg gelijk in vergelijking met 1 jaar eerder, terwijl de drogisterijen een omzetgroei van 4,6% behaalden.

Tabel 1: Omzet deelbranches detailhandel* (koopdaggecorrigeerd)

sector 2020 (%-verandering t.o.v. 1 jaar eerder) 2019 (%-verandering t.o.v. 1 jaar eerder)
totaal food 6,9% 1,4%
supermarkten 7,1% 1,7%
speciaalzaken 5,7% -0,6%
totaal non-food -0,1% 2,6%
doe-het-zelf keukens en vloeren 19,5% 6,9%
consumenten elektronica en witgoed 8,5% 2%
meubels en woninginrichtingen 7,7% 7,1%
recreatie-artikelen 5,3% -2,8%
drogisterijen 2,4% 1,5%
schoenen en lederwaren 18,4% -0,9%
kleding 19,6% -0,3%

Internetverkopen in detailhandel 55,6% hoger in 4e kwartaal

De internetomzet van de detailhandel was in het 4e kwartaal van 2020 55,6% hoger dan 1 jaar eerder. De totale omzet van de detailhandel was in het 4e kwartaal van 2020 4,5% hoger dan 1 jaar eerder. De foodsector zette meer om, terwijl de omzet in de non-foodsector kromp. Ondernemers in de detailhandel zijn pessimistisch over de ontwikkeling van de omzet en het economisch klimaat in het 1e kwartaal van 2021. Bij de internetomzet kan onderscheid worden gemaakt tussen pure internetverkopers en multichannelers. Voor deze laatste bedrijven is de verkoop via internet een nevenactiviteit, naast de verkoop in fysieke winkels. Bij de pure internetverkopers (postorderbedrijven en webwinkels) was de omzet in het 4e kwartaal 44,5% hoger. De online-omzet van multichannelers nam met 71,5% toe. Voor de gehele detailhandel en de multichannelers is dit de hoogste groei van de internetomzet die tot nu toe gemeten is. De groei verbreekt hiermee het eerdere record van het 2e kwartaal in 2020 (tijdens de eerste lockdown), toen er respectievelijk 54,9% en 68,0% meer online werd omgezet dan1 jaar eerder.

Tabel 2: Omzet internetverkopen detailhandel.

jaar kwartaal detailhandel (%-verandering t.o.v. 1 jaar eerder) multichannel (%-verandering t.o.v. 1 jaar eerder) postorderbedrijven, webwinkels (%-verandering t.o.v. 1 jaar eerder) 
2018 1 21,1% 25,6% 18,4%
2018 2 18% 25,4% 13,4%
2018 3 17,7% 28,7% 11,7%
2018 4 15,6% 25,8% 9,6%
2019 1 16,6% 23,6% 12,3%
2019 2 18,4% 23,3% 14,9%
2019 3 17,6% 21,8% 14,9%
2019 4 15,7% 17,7% 14,3%
2020 1 20,2% 22,3% 18,8%
2020 2 54,9% 68% 45,2%
2020 3 38,1% 47,8% 31,6%
2020 4 55,6% 71,5% 44,5%

Terug naar nieuwsoverzicht