In januari en februari 70% minder OV-gebruikers dan normaal

25-5-2021

De Gelderse ov-concessies (bedrijven) registreerden in januari 2021 circa 1,8 miljoen en in februari 2021 1,6 miljoen instappers die met een ov-chipkaart incheckten voor een reis met (buurt)bus of trein. In diezelfde maanden in 2019 waren dat er respectievelijk 5,6 en 5,5 miljoen. De cijfers zijn gebaseerd op chipkaarttransacties. Ook reizigers met een studentenkaart zijn meegenomen in deze cijfers.

In onderstaande grafiek zijn het aantal instappers weergeven.
Grafiek 1: Aantal instappers Gelderse OV-concessies, bijgewerkt tot en met februari 2021.
Of bekijk de digitaal toegankelijke versie van Grafiek 1.

Relatieve ontwikkeling van aantal instappers per maand

De volgende grafieken geven de ontwikkeling van het aantal instappers per concessie en per manier van reizen (bus/trein) per maand in 2020 en 2021 ten opzichte van normale jaar 2019 weer. Na een flinke dip in april 2020 krabbelde het aantal ov-instappers flink op tot de maand augustus 2020. In januari en februari 2021 waren er weer weinig isntappers: ongeveer 30% van wat we in januari en februari 2019 zagen. Maar in januari en februari 2021 zien we wederom dat het aantal instappers laag is, rond de 30% van de instappers ten opzichte van januari en februari 2019. 

Grafiek 2: Ontwikkeling aantal instappers bussen Gelderland, ten opzichte van het normale jaar 2019.Of bekijk de digitaal toegankelijke versie van grafiek 2.

Grafiek 3: Ontwikkeling aantal instappers in de regionale treinen in Gelderland, ten opzichte van het normale jaar 2019.Of bekijk de digitaal toegankelijke versie van grafiek 3.

Reizigerskilomers januari en februari 2021 70% lager dan normaal

In de Gelderse ov-concessies (bedrijven) zijn in de maanden januari en februari 2021 70% minder reizigerskilometers (bus en trein) geregistreerd ten opzichte van dezelfde maanden in 2019 en 2020 (dus vóór de COVID-19-pandemie). De afname van de reizigerskilometers in 2021 is gelijk aan de afname van de reizigersaantallen (instappers). In januari en februari 2021 zijn er respectievelijk 18,5 miljoen en 17,4 miljoen reizigerskilometers geregistreerd en in 2019 waren dat er 59,2 miljoen en 58,2 miljoen.

Reizigerskilomers januari en februari 2021 70% lager dan normaal

In de Gelderse ov-concessies (bedrijven) zijn in de maanden januari en februari 2021 70% minder reizigerskilometers (bus en trein) geregistreerd ten opzichte van dezelfde maanden in 2019 en 2020 (dus vóór de COVID-19-pandemie). De afname van de reizigerskilometers in 2021 is gelijk aan de afname van de reizigersaantallen (instappers). In januari en februari 2021 zijn er respectievelijk 18,5 miljoen en 17,4 miljoen reizigerskilometers geregistreerd en in 2019 waren dat er 59,2 miljoen en 58,2 miljoen.

Grafiek 4: Aantal gemaakte reizigerskilometers in de Gelderse OV-concessies, bijgewerkt t/m februari 2021.Of bekijk de digitaal toegankelijke versie van grafiek 4.

Reizigerskilomters per concessie (bedrijf) en per modaliteit (vervoerstype)

De volgende grafieken geven de ontwikkeling per maand van de aantallen gemaakte reizigerskilometers per concessie (bedrijf) en per modaliteit (vervoerstype) bus/trein weer 2020 en 2021, ten opzichte van het laatste normale jaar 2019.

Grafiek 5: Ontwikkeling aantal gemaakte reizigerskilometers in de bussen in Gelderland ten opzichte het normale jaar 2019.Of bekijk de digitaal toegankelijke versie van grafiek 5.

Grafiek 6: Ontwikkeling aantal gemaakte reizigerskilometers in de regionale treinen in Gelderland ten opzichte het normale jaar 2019.Of bekijk de digitaal toegankelijke versie van grafiek 6.

Gebruik OV, spreiding over de dag en avondklok

Op 23 januari 2021 gingde avondklok van kracht. Het OV bleef rijden om beschikbaar te blijven voor mensen die een noodzakelijke reis moeten maken. Vanaf 31 maart is de avondklok van 21.00 naar 22.00 verschoven. Voor de regio Arnhem/Nijmegen is er een overzicht van de intensiteit en spreiding van reizigers gemaakt. November 2020 geldt als situatie zonder avondklok.

Grafiek 7: Gebruik OV, spreiding over de dag.
Of bekijk de digitaal toegankelijke versie van grafiek 7.

Het verschil tussen maart en april 2021 (let op: de cijfers voor april zijn nog niet compleet) is al duidelijk te zien. Het uur voorafgaand aande avondklok is relatief druk. Er zijn in april ook meer avondreizen. Op werkdagniveau maakt dit weinig verschil.

Terug naar nieuwsoverzicht